3.2
Hak-Hak Jiran Di Dalam Islam
Sebagai jiran kita, masing-masing ada kewajipan dan ada hak.
Abdullah Nasih `Ulwan dalam bukunya Pendidikan Anak-Anak Dalam Islam, ada
memberikan empat asas yang semua pihak patut fahami, malah mengamalkannya:
a. Jangan menyakiti jiran
Dasar ini memberi erti tidak boleh sama sekali melakukan zina,
mencuri, mengutuk dan mencampakkan sampah sarap ke rumah jiran atau membuang
perut ikan di dalam longkang ketika proses memasak sehingga bau busuk melepasi
hingga ke rumah jiran, lalat dan langau yang datang menghurung sampah sarap dan
perut ikan juga boleh menggangu ketenteraman jiran . Jadi perbuatan buruk
terhadap jiran anda itu amatlah salah. Leih dasyat lagi apabilan terdapat jiran
yang sanggup melakukan zina atau melakukan pencurian terhadap jiran adalah
sepuluh kali ganda lebih buruk daripada melakukannya kepada pihak lain. Hingga
terdapat sebuah hadith Rasulullah SAW dalam riwayat Muslim r.a.
mengatakan bahawa:
Maksudnya: Di dalam riwayat Muslim dikatakan : Tidaklah masuk
syurga orang yang tetangganya tidak aman kerana gangguannya”.[16]
Betapa rugilah kita menjadi mukmin yang beriman dan taat kepada
Allah SWT dan RasulNya untuk memasuki syurga ganjaran yang paling hebat yang
tidak tergambar oleh fikiran kita, tetapi kita gagal menjalankan KPI (Key
Performance Indicator) kerana hanya semata-mata menyakiti hati jiran.
b. Memelihara
jiran
Setiap daripada kita wajib memelihara kepentingan jiran. Sikap
ini menandakan hati yang bersih. Sekali lagi Nabi SAW mengingatkan umatnya agar
sentiasa
مَنْ اَقرَّ عَيْنَ مُؤْمِنِ اَقَرَّ اللهُ
عَيْنَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ
Maksudnya: “Barang siapa memberikan kegembiraan kepada seorang
mukmin, maka Allah akan memberikan kegembiraan kepadanya pada hari kiamat”.
c. Berbuat
baik kepada jiran
Dengan maksud jika jiran bergembira seperti dapat menantu,
anak-anak lulus dengan baik dalam peperiksaan atau pelajaran, maka ikutlah sama
memberikan tahniah dan jika mereka berduka kerana kematian keluarganya, berilah
takziah, walaupun bukan seagama. Malah jika mereka ditimpai sakit ziarahilah
mereka. Jika anda bertemu berilah salam atau sapalah mereka. Ertinya, jika ada
keperluan mereka kepada pertolongan, mereka hendaklah dibantu. Dalam hal ini
nabi Muhammad s.a.w. meletakkan mereka yang menghormati jiran itu sebagai tanda
orang yang beriman.
Maksudnya: “Barang siapa yang melapangkan seorang Mukmin yang
dalam kesusahan atau menolong orang yang dianiaya, maka dosanya akan diampunkan
Allah”.
Mengulas perkara yang
sama Nabi Muhammad SAW mengingatkan umat Islam supaya memulia dan menghormati
jiran termasuk memualiakan mereka sebagaimana layanan kita terhadap kaum
kerabat kita sendiri. Ini selaras dengan sabda Baginda SAW:
مَا
زَالَ جِبْرِيْلُ يُوْصِيْنِى بِالجَار حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ سَيُوَرّثَهُ
Maksudnya: “Jibril sentiasa mewasiatkan kepadaku supaya berbuat
baik kepada jiran sehinggalah aku merasakan jiran itu kerabatku.”
Oleh itu, adalah satu kerugian besar kepada umat Islam dan
masyarakat jika kita mengabaikan dan tidak mempedulikan jiran yang di anggap
sebagai harta yang bernilai tinggi itu. Berbuat baik kepada jiran tidak terhad dengan hanya
perkara-perkara yang disebutkan di atas. Malahan hak jiran ke atas kita juga
ialah mengurus dan mengiringi jiran kita yang meninggal dunia hingga ke tanah
perkuburan. Ini selari dengan hadith Rasulullah SAW:
أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ مَنْ شَهِدَ الْجَنَازَةَ حَتَّى يُصَلِّيَ فَلَهُ قِيرَاطٌ وَمَنْ
شَهِدَ حَتَّى تُدْفَنَ كَانَ لَهُ قِيرَاطَانِ قِيلَ وَمَا الْقِيرَاطَانِ قَالَ
مِثْلُ الْجَبَلَيْنِ الْعَظِيمَيْن
Maksudnya: sesungguhnya Abu Hurairah r.a berkata: Rasulullah SAW
bersabda: sesiapa yang menyaksikan jenazah sehinggalah jenazah disembahyangkan
maka baginya qirat dan sesiapa yang menyaksikan sehingga dikebumikan maka
baginya 2 qirat. Dikatakan apakah yang dimaksudkan dengan dua qirat. Rasulullah
menjawab seumpama dua buah bukit yang besar.
terima kasih untuk info yang menarik
ReplyDelete